verdensdagen for psykisk helse

Hei, dere!

I går, den 10. oktober, var Verdensdagen for psykisk helse, og den ble markert med masse arrangementer og foredrag rundt om i Oslo. Det er så deilig å bo i en by hvor det skjer så mye hele tiden, spesielt på en dag som dette. Tidligere har Verdensdagen vært en veldig viktig dag for meg, men jeg har ikke kunnet markere den på noen måte utover det å skrive en tekst på Instagram og feire litt for meg selv. I år, derimot, kunne jeg bare plukke i diverse arrangementer å dra på, og det var så stas å endelig kunne markere dagen litt mer enn bare å skrive om den! 
Klokken åtte var jeg nede på Rådhuset for å få med meg den offisielle markeringen av Verdensdagen, med panelsamtale, diktlesing av Pia Tjelta og utdeling av Åpenhetsprisen som gikk til Else Kåss Furuseth. En skikkelig fin og verdig start på dagen. Etter det dro jeg på skolen for å se hvordan OsloMet hadde arrangert rundt dagen. Der var både Lørdagsrådet med live-show og litt andre aktiviteter. Til slutt fikk jeg med meg en god og veldig viktig panelsamtale med Spisfo om selvmedfølelse og egenomsorg. Jeg virret rundt fra det ene til det andre for å få med meg mest mulig i går, men det var virkelig verdt det på en dag som nettopp den! 

(Fra Instagrammen min i går)
I dag markeres en av de viktigste dagene jeg vet om: Verdensdagen for psykisk helse, med temaet Vær raus. Raushet kan være mangt, vi kan være rause med hverandre, med omgivelsene og med oss selv. Det siste er lett å glemme. Vi er stort sett gode på å vise raushet overfor medmenneskene våre, men hvorfor er vi så dårlige på vise det til oss selv? Om man er rammet av en psykisk lidelse finnes det ikke noe som heter pauser. Det ligger noe som gnager, konstant. Da er det så viktig å gi seg selv de pusterommene man kan finne. Selv om de er korte, eller få. Tillat deg å puste, tillat deg å gjøre det akkurat du trenger. For å være raus med seg selv er kanskje det aller vanskeligste – men aller viktigste. 
Jeg heier på deg, uansett hvilken kamp du kjemper! Så bare pust. Og gjenta. Hold ut ♥  

(Q) Har dere vært med å markere Verdensdagen for psykisk helse?
~Mathilde~

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg