Året som gikk ~ 2017 September til desember

Hei dere!

Det ble en liten pause etter at jeg kom meg tilbake til Fredrikstad. Jeg har nok hatt en ganske hektisk jul og romjul, for jeg har nesten ikke gjort annet enn å hvile siden jeg kom hit igjen. Men det er vel bedre å starte året rolig, enn med alt for mye stress. Uansett, det er tid for tredje og siste del i årskavalkaden min for året som gikk. Første uka i januar er snart over, og da er det på tide å gjøre seg ferdig med oppsummeringen av forrige år. Jeg har igjen fire måneder – riktignok fire måneder hvor det ikke skjedde så mye annet enn at jeg var i Fredrikstad. Så jeg vet ikke hvor spennende denne siste delen blir, men jeg skal dra frem det meste jeg kan! Her kommer tredje og siste del av ‘mitt 2017’!


September:

Jeg hadde en nokså kjedelig hverdag på institusjonen. Det skjedde ikke så stort, og dagen gikk sin gang. Jeg lærte meg i alle fall å strikke, som tok opp litt av tiden!

Lykken var stor da jeg hadde klart å strikke ferdig mitt første helt eget sokkepar!

Vi var på tur til Fredrikstadmarka – eller noe lignende, og gikk en skikkelig deilig og forfriskende runde i skog og mark.

Jeg skrev om latter. Viktigheten av å lete etter og oppsøke det som kan gi glede på regnværsdager. Det er helt klart grenser for hvor mye man kan finne på på en døgninstitusjon, men det er ikke noe som er umulig. Jeg tok meg litt i nakkeskinnet, og røsket tak i glede-begrepet.

Fredrikstad feiret 450 år, og hadde i den anledning gjort i stand mye greier i sentrum. Det var både stands, sceneshow og oppvisninger. Ganske koselig å bare kikke litt rundt i sentrum den helgen!

Jeg dro hjem på min aller første permisjon, og det var så stas å se igjen bestevennene mine og familien. Det var riktignok bare for en helg, men det var så hyggelig med gjensyn!!

Jeg dro også hjem for høstferien, for da skulle jeg dra på ferie sammen med familien. Jeg hadde vel halvannen dag hjemme før det bar avsted til Kroatia!

 

Oktober:

Jeg dro til vakre Kroatia, og øya Brac med storfamilien på pappa sin side. Vi dro riktignok helt i slutten av september, men var der i større del i oktober. Det var så vakkert, idyllisk og typisk kroatisk. Deilig vær, varme, fine strender, en sjarmerende liten by.. Ordentlig koselig!

Jeg tok også en ny tatovering der nede!! Den er helt nydelig, og jeg er forelsket i den også den dag i dag. Det er en g-nøkkel som former en gitar – for å symbolisere min store, store kjærlighet for musikken!

Jeg hadde en skikkelig “lykke-boozt” midt i oktober – på fredag den 13. for å være presis. Jeg fant fire firkløvere mens jeg var ute og gikk på tur. Nesten litt utrolig…!!

Enda en permisjon hjem, og jeg var med verdens beste jenter. Vi gjorde masse koselig sammen, som blant annet å bake boller – det var så lenge siden vi hadde bakt sammen sist. Det er egentlig en veldig fin ting å gjøre sammen!

Strikkesamlingen min begynte å komme seg. Jeg tror egentlig jeg tok disse bildene i september, men la de ut ganske mye senere. Uansett, det har blitt ganske mye mer siden den gang!

Vi gjorde i stand til litt halloween-feiring på institusjonen, og kom litt i den stemninga, haha. Det hang spindelvev o-v-e-r-alt(!!)

 

November:

Jeg startet på et nytt strikkeprosjekt – min første genser! Hadde lyst til å prøve noe annet, og dette var skikkelig gøy. Eller, det beste var selvfølgelig resultatet, men det er noe med hele prosessen, og se at det blir en genser ut av det!

….ooog resultatet!

Vi var på fotballkamp, og så Fredrikstad, FFK, mot Notodden. Skikkelig stemning, og mye heiarop. Jeg er helt sikker på at jeg nå kan alle ropene til FFK-fansen!

Jeg og Martine var i gamlebyen sammen en ettermiddag. Det er en av de vakreste plassene i Fredrikstad, og vi hadde noen utrolig koselige timer sammen her!

Etter å ha sett litt for mange snaps hjemmefra hvor snøen allerede hadde begynt å dale ned midt i november, ble jeg ganske værsyk selv. Da var det ren lykke da første snøfall kom hit til Fredrikstad også!

Verdens flotteste venninner kom og hentet meg da jeg skulle hjem på permisjon. De ville faktisk kjøre hele veien fra Larvik til Fredrikstad for å ta meg med hjem. Vi hadde det så hyggelig! Først var vi litt i byen her, før vi la ut på roadtrip hjem til Larvik.

Jeg hadde en skikkelig omgang med forkjølelse, og fikk helt hang-up på ingefær- og sitronte. Seriøst folkens, dette må alle prøve!!

 

Desember:

Eeendelig kom desember, det var skikkelig julestemning på institusjonen! Vi pyntet til jul rundt omkring, pyntet faktisk juletreet, spilte høy julemusikk, lagde julekalendere og gjorde masse fine juleting! 

Vi var også på julemarked i gamlebyen. Vakker bydel, vakker dekorasjon og vakker stemning. Fy søren, så fint det var der!!

Jeg var hjemme på permisjon, og fikk jobbet igjen for første gang på maange måneder!! Det var lykke å kunne ta meg noen timer på ØP, og skrive litt. Jeg skrev en kronikk om julen og utfordringer, som ble veldig godt tatt imot <3

Hjemme var det pepperkakebaking på planen, og vi har tradisjon for å samle hele familien for å bake julekaker. Skikkelig juletradisjon..!

Jeg dro hjem for julen, og da kunne virkelig jula starte for min del. Det ble julegaveshopping, familie, venner og ikke minst skoleslutt! Jeg rakk å være med på skolen de siste dagene før ferien – bestandig de deiligste dagene i året..

Enda en juletradisjon jeg har blitt utrolig glad i, er å ha en mini-julaften med jentene mine. Helene, Maren, Marie og jeg pleier å gi hverandre gaver og åpne dem litt før selve julaften. Denne gangen hadde vi det veldig koselig, vi spiste sammen, så på julefilm, gav gaver og var bare sammen. Verdens beste gjeng<3

Tid for juletrepynting! Det blir ikke ordentlig jul i heimen før treet er oppe og ferdigpyntet… 

Kvelden før kvelden er bestandig da julestemningen settes inn for fullt. Vi har julemiddag, ser på programmet “kvelden før kvelden”, og gjør litt stas på lille julaften.

JUUULAFTEN!! Kanskje min absolutt favorittdag i hele året. Jeg elsker alle tradisjonene; tidlig opp om morgenen, få med seg alle de obligatoriske filmene og innslagene på TV, pynte seg, gå i kirken, få gjester, spise julemiddag, åpne gaver – ALT! Den perfekte dagen. Jeg elsker, elsker julaften!

Juleselskaper hører jo julen til, og vi var i fire stykker. Det var noen hektiske dager etter julaften, men det er også noe av julekosen. Fint å se igjen familie og hygge oss sammen.

Så var det nyttårsaften. Tid for å legge enda et år bak seg. Jeg synes bestandig det er litt rart med nyttårsaften og hele den ‘nytt år’-greia. Vi skifter jo bare en dag, men likevel skjer det så mye mer enn bare det. Jeg hadde i alle fall en super kveld med masse bra folk. Perfekt måte å avslutte 2017!


Ja, det dere, det var hele mitt 2017 oppsummert. Jeg blir nesten litt rørt av å gå tilbake sånn, det skjer så mye hvert år, og særlig dette året har jeg gjort utrolig mye! Jeg har hatt mitt livs opplevelser i USA, blitt atten år, feiret masse fine folk og ting. Men jeg har også hatt nedturer, ting som ikke gikk som de skulle. Jeg har tilbrakt ganske mange måneder på institusjon. Sånn er det. Jeg må bare fighte litt mer i 2018. Komme meg videre. Klar, ferdig gå!

(Q) Hva husker dere best fra 2017?
~Mathilde~

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg